Belyst flaggskylt och dörrdekorer till barerna Tweed och The Burgundy
Kvarteren i gamla stan med dess smala gränder och pittoreska fastigheter ställer mycket höga krav på estetisk tilltalade skyltar och dekorer.
Baren Tweed och vinbaren The Burgundy har bytt till en gemensam entré belägen på Yxsmedsgränd 12 mellan Lilla och Stora Nygatan.
Efter att ha diskuterat med ansvarig och även inventerat hur den eleganta och engelskinspirerade lokalen med en tydlig nautica touch, blev det klart att även skyltarna skulle utföras i en kombination av klassisk engelsk stil med en modern tvist.
Till att börja med blev vårt första uppdrag att förse entrédörrar och glasdörrar invändigt med en högblank gulddekor bestående av Tweed och The Burgundy logotyper.
Den dubbelsidiga inifrån belysta flaggskylten som inom en snar framtid kommer att flankera fasaden, mer specifikt i ovankant av den eleganta entrén till både Tweed och The Burgundy .
Skylten kommer att ha en mattsvart finish och även här är logotyperna i högblankt guld, vad som är extra innovativt i detta projekt är att guldlogotyperna kommer att ligga inverterade i de mattsvarta dekaperade fronterna, effekten blir en elegant Coronaeffekt, skylten är belyst inifrån med led.
Bilden visar en del av dito prototyp skylt.
Ljuslådor med det lilla extra till THE PALM TREE HOME INTERIOR
När vi fick förfrågan från THE PALM TREE HOME INTERIOR trodde man sig ha en klar bild av vad man önskade för typ av skyltar, men efter att ha diskuterat igenom, belyst och påtalat angående grundförutsättningarna på plats, med t.ex. infällda skyltytor ovanför fönstren som gör att man inte skulle se utskurna profilskyltar optimalt, det blev även uppenbart att man skulle använda samtliga ytor ovanför fönsterna.
Syftet med att ha skyltar längs med hela butiken är för att rama in och beskriva på ett tydligt sätt var butiken börjar och slutar.
Man hade även önskemål att skyltarna skulle ge ett elegant och bearbetat intryck på dagen och ha en natteffekt med fokus på elegans, då företaget tar in möbler och interiöra detaljer från Asien som är extra bearbetade, man var tydlig på att det skulle förmedlas även exteriört.
Slutresultatet blev 3 st mattsvart lackerade skyltar i form av ljuslådor med relieftext bestående av två lager av 10 mm akryl, fronten i 10 mm transparent akryl för att få en elegant glas känsla, sedan ett spärrskikt med vitt för att få till en så kallad coronaeffekt, viket betyder att ljuset sprids ut i kanterna och ger ett sublimt och bearbetat intryck.
Kombinationen av mattsvarta lådor med högblankt vitt glas i logotyperna som dessutom kompletterades med belysta underkanter på skyltarna, har resulterat i ett tydligt och stilrent skyltkoncept som speglar företagets intentioner och sortiment.
Vi har även monterat en 8 mm glasskylt som är distansmonterad från fasaden, denna skylt är försedd med texter och logo på baksidan av glaset, syftet med denna skylt är att informera förbipasserande vad THE PALM TREE HOME INTERIOR har för sortiment.
Bilderna nedan visar hur skyltarna ser ut dag som natt.
Fjärrstyrd profilskylt med rgb-led till Castella Entreprenad AB för maximal flexibilitet
När arkitektkontoret Arklab Stockholm tog kontakt med oss i vår det uppenbart att deras kund ställde höga krav och ville ha moderna skyltar till sitt egenuppförda kontorsfastighet norr om Stockholm.
Efter att ha diskuterat igenom vilka alternativ som skulle kunna passa förde arkitektkontoret Arklab ihop oss med kunden för att i detalj gå igenom de specifika önskemålen rörande de skyltar som man önskade på sin fastighet.
Efter att ha tagit fram prototyper i ett par olika varianter blev det klart för oss att önskemålet var att göra skyltarna mer flexibla i avseendet olika färger på ljuset, Castella entreprenads logo är i två blå nyanser, men man tyckte att de blåa färgen med med hänsyn till dageffekten inte förmedlade det önskade intrycket på deras fasad. Därför tog vi fram ett reviderat förslag bestående av en skylt i rostfritt och med sarg i 30 mm akryl som med två olika fjärrkontroller / mottagare kunde styra ljuset och därmed både få en mycket modern och exklusiv skylt dagtid och en natt effekt med fullständig flexibilitet, där de både kan styra färg och ljusdensitet helt efter eget tycke.
Efter att ha enas om denna fjärrstyrda profilskylt med rgb dioder, föll det sig naturligt att även komplettera med en receptions skylt bestående av logon utskuren i homogen 10 mm aluminium och en egendesignat informationsskåp med glasdörrar och likväl belyst med led, även denna i aluminium och med logo i relief.
Här nedan ser ni en bild på prototyp bokstaven ”D” i olika färger.
Interxion Sverige AB – Receptionsskylt och entréskylt
Kilformad rostfri ledskylt till Interxion Sverige ABs modärna entré.
Vi har fått förtroendet av Interxion Sverige AB, en av 34 datacenter i 11 länder, som totalt har över 1300 kunder, att ta fram ett skräddarsydd högteknologiskt skyltkoncept till Stockholmskontoret.
Då Interxion är ett ledande företag inom operatörs- och molnneutrala colocation-datacenter i Europa som erbjuder moderna datacenter med, kraft och kylning med en pålitlighet och prestanda långt över det normala i branschen.
Ställde man naturligtvis samma krav på utförande, finish på receptionsskylten och entréskylten som nu är beställda.
Fotomontaget enligt nedan visar hur den nya entréskylten som kommer att tillverkas, en kombination av rostfritt och aluminium, inifrån belyst med led, det blå ljuset kommer att kunna justeras separat med en dimmer, kilformen och materialvalen på skylten är anpassad för att harmoniseras den modena entrén.
Hitta med hjälp av schabloner i Story Hotel och Tele2 Arena
Att hitta rätt på Tele2Arena och i Story hotel är grundläggande, men fråga är hur och på vilket sätt.
Vi har sedan många år tillbaka fått möjligheten att leverera olika typer av schabloner i flertalet utförandena till många måleriföretag, allt från schabloner i vinyl som skall limmas upp på väggar och golv till i en mängd andra material.
I veckan levererar vi ett större antal schabloner till ett Story hotell , med siffror, pilar och texter, syftena med just dessa schabloner som kommer att levereras i vinyl, är att visa hur man hittar i den nyrenoverade hotellet, allt från olika rum, våningsplan som rest room till wc o.s.v.
Schablonerna till Tele2arena blir likväl producerade i vinyl och är en komplettering,
detta på den order som vi fick i somras där vi levererade över 3000 st schabloner för uppmärkning av sittplatser, schablonerna monterades på samtliga trappor i tele2 Arena,
vi har under den gångna tiden kompletterat upp med schabloner även i garaget,
den sista beställningen avser komplettering av 181 st schabloner för trappor.
Värt att känna till är att vi erbjuder schabloner i allt från plast till metall, vilket utförande och material som passar bäst beror på var man skall använda dito, antal och leveranstid osv.
Bilden nedan visar hur klassiska så kallade ”negativt skurna” schabloner kan se ut och även ett resultat efter målning.
Nya certifierings skyltar till Miljöbyggnad – Sweden Green Building Council
Vi fick en prestigeorder på 170 skyltar, ur ett egenutvecklat skyltsystem baserat på flexibilitet, kvalitet och med miljöaspekter i fokus.
Vi har sedan 2010, när Miljöbyggnad – Sweden Green Building Council började bygga upp strategier för att nå ut till byggherrar och fastighetsägare i Sverige, levererat skyltar i rostfritt stål som intygar att respektive fastighet uppfyller kraven för miljöhus.
Miljöbyggnad är ett certifieringssystem som baseras på svenska bygg- och myndighetsregler samt svensk byggpraxis. Det är förhållandevis enkelt och kostnadseffektivt men ändå verkningsfullt för att skapa miljömässigt hållbara byggnader.
Då Sweden Green Building Council övertog Miljöklassad byggnad den 1 januari 2011 som då bytte namn till Miljöbyggnad och önskemålet om att skyltarna som visar att respektive fastighet uppfyller de olika kraven, som ett kvitto på viktiga kvaliteter hos en byggnad vad gäller energi, inomhusmiljö och material. Miljöbyggnad används för nyproducerade och befintliga byggnader oavsett storlek. I Miljöbyggnad kan en byggnad uppnå betygen
BRONS, SILVER eller GULD.
Nu har vi efter en omfattade förstudie innefattande produktion av skarpa prototyper, tekniska beskrivningar utarbetat ett skyltkoncept i Corian (ett kompositmaterial bestående av sten och akryl) dessa skyltar kommer att graveras och färgfyllas med företagets tre gröna kulörer, plaketterna för fastigheter är gjutna i BRONS, samt förgyllda = GULD samt förnicklade = SILVER. För motsvarade småhus tar vi fram plaketter i graverad gravyrplast i olika metall finish.
Skyltarna beräknas kunna levereras oktober/november och bilden nedan visar en av prototypskyltarna som nu ligger till grund för det slutgiltiga skyltkonceptet.
Konvertering och renovering av neonskylt SKOWERA till EKOWERA
I början av förra seklet blev neonskyltar en allt vanligare syn i Stockholms stadsbild
Numera är Neonskyltar i dessa klassiska utföranden allt mer sällsynta, det har till och med diskuterat på allra högsta politiska nivå att man skall kunna börja K-märka neonskyltar ( vilket i dagsläget inte är fallet ).
När vi fick förfrågan att konvertera om två befintliga, gamla klassiska neonskyltar som vi sedan tidigare redan har renoverat, till den skobutik som då låg i den centralt belägna lokalen på Odengatan, rakt över Vasaparken. Blev vi naturligtvis rädda för att skylten skulle ersättas mot en ny i modernast led-teknik.
Men våra farhågor kom på skam och hela projektet utmyndigade i ett skyltprojekt som vi aldrig tidigare har varit med om.
Företaget som ska öppna en ekologisk mataffär i samma lokaler, ville inget hellre än att bibehålla inredning och stil , kosta vad det ville för att kunna behålla de två gamla klassiska neonskyltarna som prydde fasaden !
Men hur skulle det gå till ? Hur kan en skobutik med sin Skowera skylt kunna bli något annat än just en skobutik, kunden funderade och funderade och kom på en innovativa iden att byta ut ”S” mot ”E” på skyltarna och därmed behålla skylten och karaktären till alla grannars och förbipasserandes lycka. Det är nämligen så att man fick flertalet önskemål om att man ville att den nya butiken skulle behålla skyltarna.
Under nästa vecka kommer neon flaggskylten att demonteras likväl det befintliga ”S” när detta är gjort tar vi fram ett nytt ”E” i samma stil med neon och allt, detta kommer sedan att monteras om 3-4 veckor (kunden önskar även behålla original bokstäverna som ett minne) .
Här nedan ser ni hur den ena av neonskyltarna ser ut och hur det kommer att se ut efter ändringarna.
Vi hjälper allmänheten att hitta i JÄRVASTADEN med två exklusiva områdesskyltar
Vi har fått äran och förtroendet av Järvastaden AB att ta fram två st. områdesskyltar till Järvastaden – en ny stadsdel i Solna.
Upprinnelsen till att vi fick uppdraget av Järvastaden AB, var att vi tidigare i år tog fram två exklusiva, graverade rostfria skyltar till samma område.
Dessa skyltar sitter nu dels monterade på en mur och informerar om den nyanlagda stadsparken ”spegeldammsparken” och skylten som är placerad på en fot i parken,
informerar om viken konstnär som har skapat skulpturerna och vad barnen i området har döpt bronsdjuren i form av hund, bagge, får och lamm till.
Frågan kom naturligtvis upp om det inte fanns behov av andra informationsskyltar i det nya området som både inrymmer en mycket fin lekpark vid namnet Mulle Meck, en stadspark, Icabutik, etc.
Kunden hade sedan tidigare fört upp detta på agendan men det hade av olika skäl inte blivit av, nu tog man ett beslut i att vi skulle med hjälp av företagets landskapsarkitekt skapa en informativ karta. Parallellt med detta projekt tog vi fram teknisk ritningar och beskrivningar för hur de två exklusiva områdesskyltarna skulle se ut. Skyltarna kommer att tillverkas i aluminiumprofiler och lackerade i en grå färg enligt Järvastadens färgmanual, de förses med en 2000x1000mm, 8mm digitaltryckt glasskylt, glasskivorna kommer sedan att distansmonteras mot skylten, båda skyltarna gjuts fast i marken.
Nedan ser ni en visualisering på hur skyltarna kommer att se ut, vi och kunden har en förhoppning att dem kommer att vara på plats för allmänhetens beskådan inom 1-1,5 månader.
Skyltkoncept för S:ta Eugenia, från vision till verklighet.
Ibland överträffar verkligheten fantasin, det kan även för oss vana skyltkonstruktörer och kreatörer vara svårt att sätta oss in i detalj. Hur skyltar och skyltkoncept verkligen kommer att te sig när den är färdigmonterad och på plats.
Utifrån våra tekniska beskrivningar, samtal med kund samt i detta fallet en förstudie även infattade 3d visualiseringar, är det en hel del parametrar som är värda att beakta och som kan påverka slutresultatet i olika riktningar.
När vi tidigare i år i samarbete med kyrkan St. Eugenia, enats om riktlinjerna för hur dom ville kommunicera ut sin information om mässor och öppettider. Samt att ytterligare synas bättre från trottoaren föll valet till slut på en kombination av många kreativa och annorlunda lösningar.
Från en glaskylt där texten flexibelt kan ändras, till en inifrån belyst ljuslåda där kyrkans namn tydligt syns, då även på kväll och natt, till kronan på verket, eller som i detta fallet, ett kors.
Men inte vilket kors som helst, utan här med skulpturalt utformad underdel som skall illustrera jorden och detta kompletterat med en belysning inifrån, ljuset är så kallad corona och betyder att skuggan runt skylten är det som framhäver hela korset på ett estetiskt sätt.
Här nedan ser ni nyligen tagna bilder på dessa två skyltkoncept som är monterade på två pelare som flankerar entrén, visualiseringen visar hur konceptet var tänkt att se ut nattetid
Exlusiva ljuslådor till THE PALM TREE HOME INTERIOR
Hur mycket kan man variera utseendet på en skylt, och vilken ide är det egentligen att lägga ner mycket tankemöda och energi på att kombinera rätt material, storlekar samt färger för att förmedla rätt budskap.
När vi fick förfrågan från THE PALM TREE HOME INTERIOR som är en inredningsbutik, som nu strax skall slå upp portarna på centralt belägna Olof Palmes gata korsningen Holländargatan. Var frågan om de förslag ägarinnan hade fått på skyltar var det mest optimala, detta trots att hon själv hade varit på ”stan” och sett en modell som hon uppfattade var det hon ville ha och skulle passa till hennes nya butik.
Efter att vi redogjorde för förutsättningarna på plats, kunde vi konstatera att den modell som hon valt ut och som hon även fått pris på från flera kollegor i branschen, kanske inte var den mest optimala.
Sagt och gjort vi tog fram ett skräddarsytt koncept med rätt färger och exklusiva utfrästa bokstäver med inspiration från bl.a. Pause bild och ljuds skyltkoncept, men vi la till ytterligare en dimension genom att de vita bokstäverna förses med 10mm transparent akryl. (bokstäverna blir mycket eleganta och får extra djup).. till detta lägger vi till en extra skylt på ett fönsterparti där ägarinnan först inte tänkt använda ytan alls, samt som slutkläm integreras ljus i underkant av samtliga skyltar.
Nedan ser ni ett fotomontage som visar hur det är tänkt att se ut, i verkligheten kommer dock slutresultatet bli betydligt mer påfallande, framförallt med betoning på kvälls- och natt effekten.