Komplett entréskyltskoncept till Huvudstaden Norrladsgatan 31
I dagarna fick vi ett prestigefullt uppdrag, av Huvudstaden att utföra ett koncept bestående av exklusiva entréskyltar. I grunden bestående av svarteloxerade aluminiumskyltar i olika storlekar och modeller.
Grunden för detta projekt ligger i att det inte finns några standardlösningar, utan allt är skräddarsytt och exakt anpassat till kundens önskemål.
Grundförutsättningarna och grundläggande beskrivningar av kunden Huvudstaden utfördes av arkitektkontoret Strategisk Arkitektur.
Efter flertalet möten med arkitektkontoret samt med slutkund fick vi i uppdrag att i detalj ta fram produktionsfärdiga filer, med tekniska samt visuella beskrivningar av samtliga skyltar.
Den nya entrén på Norrladsgatan 31 leder upp till fastigetens hyresgäster via bla en ny hiss och man ville redan i ett tidigt skede lägga fokus på att hitta ett flexibelt och samtidigt elegant, stramt koncept i svart och mässing med inslag av glas.
Slutresultatet bli allt från skyltar som täcker i en hel vägg, från golv till tak med magnetiska svarta linjalskyltar och utfrästa mässings logotyper, till öppningsbara informationsskåp i svart med inslag av mässing och glas och till en en vajerupphängd glaskylt direkt vid entrédörren.
Projekt genomsyras av att kunden valt att inte göra några förenklade lösningar utan fokus ligger på kvalité ut i minsta detalj. Vi ser nu fram nu emot att leverera samtliga entré- och hisskyltar och med en förhoppning att detta pilotprojekt kommer att utmyndiga i många liknade projekt till fastighetsägaren och förvaltaren Huvudstaden.
2946st Schabloner till Tele2 Arena i ett samarbets projekt med Wilh. Lindén Målerifirma AB
Schablonmålning är en mycket gammal och beprövad teknik för att få texter, bilder samt siffror/texter, på allt från väggar eller som i detta projekt uppmärkning av trappsteg på på ett estetiskt tilltalade och permanent sätt.
Fördelen med att måla på trappsteg, är många gånger inte helt uppenbara, men syftet är att med val av färg och teknik oavsett struktur och
olika förhållande på plats, få optimal och integrerad uppskyltning av olika typer av budskap.
Nu senast har vi i samarbete med Wilh. Lindén Målerifirma AB fått i uppdrag att ta fram 2946 st schabloner, för uppmärkning av sittplatser på Tele2 arena i Globenområdet. Vi har flera gånger tidigare tagit fram olika typer av schabloner till denna kund för olika applikationer, dessförinnan tog vi fram schabloner till garaget som ligger i direkt anslutning av Friends Arena i Solna….
Genom att måla direkt på väggen eller på tex trappsteg får man en tilltalade lösning som motsvarar högt ställda krav på funktion och hållbarhet. Med olika typer av färger med olika glanstal blir det oändliga möjligheter att exponera. I detta fallet siffror på ytor som i många fall annars inte skulle kunna exponeras på ett annat sätt.
Bilden nedan visar hur de nuvarande trappstegen utan uppmärkning ser ut i Tele2 Arena.
Innovativ receptions- och dörrskylt till Screem mediabyrå
Ni vi fick denna förfrågan för en tid sedan gjorde vi vår sedvanliga bakgrunds check.
Det visade sig att företaget Scream mediabyrå är en av de absoluts största och mest välrenommerade mediebyråerna i Sverige.
När jag fick interiörbilder samt företagets logotyp, stod det för mig personligen klart att man skulle ta fasta på de intentioner skaparen av logotypen ville förmedla,
nämligen att logon såg ut som att den var skriven i all hast, tex helt enkelt en minnes- anteckning på ett papper vid ett möte som man sedan har skannat in.
Efter samtal med Scream kom det dock fram att man inte ville schablonera upp dito logo på väggen i receptionen och på den rostade entrédörren utan man ville ha en skylt
bestående av fristående utskurna bokstäver och färgduttar.
Efter att ha tagit fram 3d visualisering på två olika koncept, ( se nedan ) önskade man att vi skulle konkretisera hur modellen med rundfrästa kanter såg ut irl, man ville även se hur svart mattblästrad akryl ser ut.
Vi presenterade på ett andra möte just två olika varianter på svart homogen akryl med och utan rundfräst radie på texten,
Efter diskussion med samtliga berörda på huvudkontoret i Stockholm enades vi om att mattblästra texten med radie och att de fem färgade duttarna skulle lackeras i högblankt.
Vi ser fram emot att få fotografera dessa skyltar när de är platsmonterade, och att de övriga kontoren i samma koncern kommer att uppleva skyltarna lika innovativa och estetiskt tilltalade.
LED-belysta takskyltar till fastighetsmäklaren Bjurfors
Mäklarföretaget Bjurfors är i en expanderingsfas och har valt Clarex som samarbetspartner för skyltar i detta skyltprojekt .
Det ”nygamla” kontoret i Bromma är nu i slutfasen på sin renovering och önskemålet från ledningen var att byta ut de befintliga skyltarna mot nya moderna och estetisk tilltalade LED-skyltar.
Utmaningen i detta projekt var att enas med stadsbyggnadskontoret om vilken storlek på skyltarna som man accepterar.
Det är mycket strängare regler och är generellt mycket restriktivare med skyltar som skall placeras på tak. I det här fallet sitter det redan två befintliga skyltar som vi har fått i uppdrag att byta ut.
Nu är bygglovet godkänt och de nya fasadskyltarna är beställda.
Vi ser fram emot att få demontera och montera upp de nya inifrån belysta fasadskyltarna som skall sitta på befintliga takstativ, samt även komplettera med en rektangulär skylt som sitter på väggen, vilket kan användas för tillfälliga budskap eller information.
Nedan är bilder på befintlig fasad samt den nya logotypen.
LED-fasadskyltar till Hightech företaget Technia
Personliga kontakter och referenser i affärsvärden är av största vikt!
För en tid sedan tog vi fram en avancerad fasadskylt till Decerno, som likväl Technia tillhör Addnode group.
Decernos fasadskylt som monterades i Kista, levererades med ett special programmerat blinkverk, vilket resulterar i att skylten på ett effektfullt sätt pulserar fram Decernos logotyp och därmed särskiljer sig avsevärt från de andra skyltarna på fastigheten.
I början av året tog Technia kontakt med oss och berättade att dem fått rekommendation om oss från systerbolaget Decerno, efter att företagsgruppen tagit fram en ny gemensam grafisk profil.
Samtliga företag inom Addnode group har den unisona nämnaren att man valt ett gemenast typsnitt och för att förtydliga tillhörighet runt företagsgruppen, valt att alltid komplettera respektive företagsnamn med en kompletterade text (skylt) Addnode Group.
Utmaningarna i detta projekt var, förutom att fasadritningarna inte motsvarade verkligheten, att få skyltarna (2st) att synas optimal, trots att logotypen är blå ( viket är en färg som i skylt samanhang kan upplevas som svårläst på kvällen) samt att exponera den relativt lilla texten Addnode Group, på ett tilltalande sätt. Önskemålet var friskuren text för att ge ett bearbetat intryck (och inte monterad i en låda som man uppfattade skulle förvanska helhetsintrycket).
Efter att ha presenterat flertalet skyltmodeller och diskuterat hur man kunde placera skyltarna för maximal exponering, samt även ta hänsyn till de befintliga skyltarna, föll valet på en mycket bearbetad och exklusiv typ av fasadskylt, som i alla bitar uppfyller kundens högt ställda krav på ett estetiskt tilltalade skyltkoncept.
Skyltkonceptet är godkänd av berörda myndigheter och fastighetsägaren (Bosch) som förövrigt huserar i samma fastighet
Nedan ser ni ett fotomontage på den skyltmodell som kunden valde och som vi snart kommer att montera i Kista.
De befintliga gamla skyltarna kommer i samband med dito montering att demonteras och sedan lämnas för destruktion.
300 st. gjutna skyltar till Kiruna Wagon – 150 st Iron Ore Wagons
Vi har i dagarna fått en omfattade prestigeorder på 300st specialframtagna gjutna aluminiumskyltar till företaget Kiruna Wagon.
Sedan vi fick förfrågan från Daniel Kangas, produkt- och kommunikationsutvecklare på
HEEDMARK AB som har sitt kontor i Kiruna, har vi diskuterat olika möjligheter i avseende skyltar.
Dessa skyltar skall sitta på järnmalmvagnar, med en lastkapacitet på 98 ton och tar 50 kubik malm.
Den största utmaningen i detta projekt var att hitta en modell av skylt som skall tåla extrema förhållanden, såsom temperaturskillnader (på allt ifrån -50c° till +50c°).
Skyltarna skulle vara av klassiskt snitt och slutkunden valde en modell där en del av skylten är omärkt för att sedan individuellt stansas med respektive vagns nr.
När det kommer till själva monteringen var önskemålet från kunden att det, om möjligt, kunde ske utan att man skruvade upp varje skylt individuellt.
Detta då platsen där skyltarna skall placeras består av en mycket kraftig stålbalk och själva håltagningsarbetet skulle bli relativt omfattade.
Därför tog vi kontakt med vår leverantör på tejp från 3M som kunde erbjuda oss ett häftämne som uppfyller vidhäftningsönskemålen i både avseende temperatur som skakningar.
Det enda som man vid appliceringen måste beakta är att ytorna naturligtvis är rena och att temperaturen vid monteringen bör vara ca 20c°+ för att uppnå maximal vidhäftning så fort som möjlig.
Därefter härdar häftämnet och resulterar i att man i princip sedan inte kan demontera dito skyltar.
Denna order av totalt 300 skyltar levereras komplett med häftämne direkt till slutkund för montering och vi ser fram emot att få kompletterande beställningar från Kiruna Wagon då dem är i ett mycket expansivt skede och gruvindustrin är i hetluften.
Tiotusentals tecken till Liljevalchs vårutställning ”Africa is a great country”
Måndagen den 8/4 kl. 9 fick produktionen en stor och tung fil, vilket kom att resultera i, för oss samt dem, det troligtvis mest omfattade dekorarbetet vi har utför på extrem kort tid.
Projektet i sin helhet har vi till dags datum inte fått ett helt grepp om.
Grundförutsättningarna var att från digitala original lyckas producera, och till viss det platsmontera, ett som vi ser det mastodontprojekt, bestående av närmare 100.000 st tecken/bokstäver i specialbeställd vinyl.
Detta skulle sitta på plats senast fredagen 12/4, då utställningen på Liljevalchs slog upp portarna på lördagen 13/4 kl. 11.
Vi är naturligtvis glada att meddela att allt blev klart i tid!
detta berodde på flertalet extraordinära åtgärder, flertalet extrapersonal och en vilja att Liljevalchs förtroende för oss skulle resultera i utfört arbete, till rätt tid och i rätt kvalité.
I söndags åkte jag, Robert Renz, ansvarig som Key Account Manager på Clarex, för att säkerställa och själv få mig en inblick i hur slutresultatet blev i verkligheten.
”Jag kan inte annat än konstatera att slutresultatet är så bra man kan önska sig.
I kombination till lokalen och de otroligt fina bilderna så är helheten i denna utställning verkligen värd att besöka.”
Kommentar från Louise Fogelström utställningskoordinator/Evenemangsansvarig på Liljevalchs:
”Jag kan inte annat än instämma med Clarex att det var ett textprojekt som landade hos oss båda som vi inte anade hur stort det var.
Med facit i hand skulle jag nog inte satt igång det men samtidigt stor beundran för Clarex som vågade ta sig an denna enorma textmassa med så kort varsel. Att Liljevalchs vågade sig på att anlita Clarex för detta bygger givetvis på långt samarbete med det bästa resultat. Guldstjärna till Clarex som fixade detta, till alla i produktionen o till montörer som kom springande.
Clarex är en given samarbetspartner för Liljevalchs (om Clarex vågar förstås!) ”
Louise Fogelström /Liljevalchs
Krogen Pocket i Pontus! har premiär 13 april
Sedan Pontus Frithiof tog över krogen Eriks 1999 och öppnade under namnet Pontus in the Green House, har vi varit delaktiga i alla olika intressanta, innovativa och spektakulära skyltar och skyltkoncept.
Ett axblock av modeller som kan nämnas är, neonskyltar, pylonskyltar, emaljskyltar, akrylskyltar, fönster/bildekorer, banderoller/vepor, tryck till tak och golv m.m.
Listan kan göras mycket lång och omfattar i princip alla modeller av exponeringslösningar man kan tänka sig.
Nedan är några exempel på projekt under de gångna åren, då vi många gånger även har fått äran att arbeta intimt med reklambyrån Frankenstein, där vi har varit helentreprenörer av skyltar och skyltkoncept:
2001 – Cateringfirman, “Från Pontus”
2002 – Pontus by the Sea öppnar sin sommarveranda och från året därpå hålls öppet året runt. 2006 – Driften av Fårösunds Fästning
2007 – Pontus! slår upp dörrarna på Brunnsgatan.
2013 – TV4-husets får nya verksamhet Pontus på Fyran.
2013 – Det byggs på en ny krog i krogen på Norrlandsgatan 31 – Pocket.
Premiär i mitten av april.
Skyltar till ny butik på terminal 5 Arlanda – The Case factory
När vi fick förfrågan från The Case Factory, som är ett företag specialiserade på egendesignade och egenproducerade Smart Phone/tablets tillbehör i läder, blev vi naturligtvis nyfikna på vad det skulle landa.
Grundförfrågan bestod i en mässingstext (blankpolerad mässing, 1500mm bred) som numera pryder entrén, samt en graverad mässingsskylt, (även den i blankpolerad mässing) till vänster om entrén.
Frågan kom ganska snart upp om hur man skulle kunna exponera de svartvita bilder på företagets egenproduktion, som man ville ha både interiört som direkt utanför butiken.
Valet föll på två stycken akrylskylar (med tryckt dekor på baksidan) med mässingsdistansbeslag, i storlekarna 1200×1550 mm samt 1600×750 mm.
Nu kan man tro att projektet var slutför, men ak nej!
Vem kunde hjälpa dem att ta fram exklusiva, mycket små logotyper i silver/krom, som skall pryda etui askarna, om inte vi!
De 500 texterna kommer att levereras till butiken under kommande vecka.
Allt detta till en helt ny butik i Arlanda terminal 5
Här nedan ser ni hur originalen för de olika skyltmodellerna såg ut innan produktion och platsmontering.
Vi hoppas kunna återkomma med fina bilder på detta så fort vi har vägarna förbi till Arlanda, vem vet till nästa semester?
40st skyltbärare till Liljevalchs utställning – Jens Assurs – Africa is a Great Country
Vi har uppdrag av Liljevalchs konstruerat och nu producerat 40 st. skyltbärare till vårutställningen: Jens Assur – Africa is a Great Country.
Dessa skylthållare är konstruerade i stål samt rostfritt med linjaler bestyckade med magneter. Skyltbärarna skall placeras på väggar vid 40 olika stora bilder 2500x3500mm som visar hur Afrika numera kan te sig i mera positiva termer.
Vad som var extra utmanande i detta projekt var/är att tillgodose den extremt korta leveranstiden, från möte den 2/4, till konkret idé 3/4, till slutgiltigt resultat som skall levereras till Liljevals Kosthall (beläget på djurgården) till den 9-10/4.
Den nya utställningen slår upp porten 13 april kl. 11.
Vi vill passa på att tacka vår fabrik för tillmötesgåendet av vår kunds önskemål och vi ser fram emot att besöka Jens Assurs utställning Africa is a Great Country.